BusinessUp!

  • All Post
  • MARKA
  • PAZARLAMA
  • SEO
  • Seo Sözlüğü
  • TASARIM
Hadi En Başa Dönelim. Barbie Nasıl Ortaya Çıktı?

blogBaslik

Edit Template

Barbie bebek, Amerikalı iş adamı Ruth Handler’ın kızı Barbara Handler’dan esinlendi. 1950’lerin başında Barbara’nın annesi Ruth, kızının ve arkadaşlarının yetişkin kadın bebekleriyle oynamayı normal bebeklerden daha fazla sevdiklerini fark etti. O zamana kadar yetişkin bebekler sadece kartondan yapılıyordu. Ruth Handler, gerçeğe çok yakın üç boyutlu bir bebek yapmaya karar verdi.

Konuyu oyuncak şirketi Mattel’e ileten Ruth’un teklifi, tümü erkeklerden oluşan yönetici kurul tarafından çok fazla ciddiye alınmadı. Bunun üzerine Ruth, Almanya’ya gitti ve orada satılan “Lilli” adlı bebeklerden aldı. Ona bir yetişkine benzeyen bir bebek yaptı, hatta giysilerini tasarlaması için profesyonel bir terzi bile tuttu. Bebeği ellerinde gören Mattel yöneticileri daha fazla direnemediler ve Ruth’un kızından ismini alan ilk Barbie bebekleri bundan tam 64 sene önce yani 1959’da piyasaya çıkardılar.

Barbie’nin İlk Başarısızlığı ve Kırılma Noktası

Piyasaya çıktıktan sonra beklentinin aksine, Barbie hiç beğenilmedi. Yaratıcılarından Ruth Handler bu düşüş karşısında, manipülatör lakabıyla bilinen psikanalist Ernest Dichter ile çalışmaya başladı. Dichter, araştırmalarında kilit bir nokta keşfetti: Barbie’ye önceden sıcak bakmayan bir annenin tavrındaki değişiklik oldu; kızının, Barbie’nin bakımlı hâline özendiğini gören anne, oyuncak hakkında fikrini değiştirdi. Neden mi? Çünkü 1950’lerde ve bir kadının bakımlı olması, beğenilmesine, beğenilmesi de evlenebilir olması anlamına geliyordu. Evliliğin kritik önem taşıdığı dönemlerde, Barbie tüketicinin yumuşak karnını bulmuştu.

Barbie’nin İlk Başarısı

Tüketicinin yumuşak karnını psikanalist Ernest Dichter ile bulan Barbie, televizyon reklamlarında devasa bir gelinlikle boy gösterdi. Bu hâliyle hem erkeklerin, hem annelerin, hem de kız çocukların gönlünü aynı anda fethederek efsaneleşme adımlarının ilkini attı.

İlk Satış Rekoru ve Ken’in Oyuna Dahil Olması

Barbie ilk yıl 350.000 adet sattı. Bunun üzerine Ruth, hemen ardından oğlu Ken’in adını verdiği erkek modelini ve Barbie dünyası’nın diğer arkadaş ve ailesini piyasaya çıkardı. Bu ürünler Mattel firmasına kısa zamanda büyük bir ün ve servet kazandırdı.

Geçmişten Günümüze Kronolojik Bakış

Barbie bebekler yıllar içinde birçok toplumsal ve politik tartışma konularına malzeme oldu. 1967 yılında dönemin değişen eşitlikçi atmosferine uyarak ilk zenci bebek piyasaya çıkarıldı. Mayıs 1997’de pembe tekerlekli sandalyesiyle Becky gençlerle buluştu. Eylül 2003’te ise Suudi Arabistan Barbie’nin İslami değerlere uymadığını belirterek ülke çapında satışını yasakladı. 2009 yılında çıkarılan dövmeli Barbie modelleri büyük tartışma yarattı ve gençleri dövme yapmaya yönelteceği gerekçesiyle tüketici dernekleri tarafından eleştiri yağmuruna tutuldu. Barbie’nin yaratıcısı Ruth Handler 2002’de vefat etti. Ruth’un da bir dönem başkanlığını yaptığı Mattel şirketi, 6.2 milyar$ cirosu, 770 milyon$ senelik net kârı, bünyesinde barındırdığı; Fisher Price, Barbie, Hot Wheels, Matchbox markalarıyla bugün dünyanın en büyük oyuncak üreticisi konumuna geldi.

Bütün Gündem Nasıl Bir Anda Barbie Oldu?

Başrollerini Margot Robbie ve Ryan Gosling’in paylaştığı, Greta Gerwig’in yönettiği, 21 Temmuz 2023’de gösterime giren Barbie filmi inanılmaz bir gündem yarattı. Bunun altında yer alan pazarlama stratejisi ise; Moda devi Valentino’nun Paris Moda Haftası’nda tüm konuklarının parlak pembe kıyafetlerle boy gösterdiği bir defileye ev sahipliği yaptığı, Mart ayının ardından ünlü oyuncak “Barbie” gibi giyinmek trend haline geldi. “Barbiecore” olarak adlandırılan söz konusu trend, Anne Hathaway, Gigi Hadid, Beyonce, Dua Lipa ve Megan Fox gibi yıldızların tamamen pembe giyinerek davetlere katılmasıyla çılgınlığa dönüştü. Sosyal medya platformu TikTok’ta da kullanıcılar Barbie’den ilham alan tarzlarını paylaşmaya başladı.

Sosyal Medya Gündeminde Trend Olması

TikTok’ta “Barbiecore” etiketiyle 15 milyondan fazla görüntüleme yapıldı. Filmden hemen önce binlerce şehirde ve onlarca ülkede filmle alakalı event’ler düzenlendi. Bu etkinliklere ünlüler, mikro ve makro influencer’lar ve marka sahipleri davet edildi. Pazarlama platformu LTK açıklamasında, Barbie ile ilgili satın almalarda %194’lük artış gördüklerini bildirdiler. Alışveriş platformu Etsy’de pembe öğeler için yapılan aramalar geçen yıla göre %35, Google’da yapılan aramalar geçen aya göre %390 arttı.

Akıllarda Tek Soru
Filmi izledikten sonra, izleyicilerin içine girip fotoğraf çekmeleri için sinemalara Barbie kutuları yerleştirildi… Bu da aklımıza bir markayı getirdi; Toys”R”Us… yani “Oyuncaklar Biziz“…

Paylaş

Markanı Büyütmekte
Zorluk Mu Yaşıyosun?

Formu doldur,
Sonucu birlikte görelim.

ÜCRETSİZ

Marka Check-Up'ını Yaptır

Kişisel verilerimin işlenmesine, BusinessUp'ın reklam, duyuru, bilgi, kampanya vb. konularda şahsıma ticari elektronik ileti göndermesine, bilgilerimin bu amaçla kullanılmasına, şahsımla ve markamla paylaştığım veriler üzerinden iletişime geçmesine, saklanmasına ve yurtdışı ve/veya yurtiçi hizmet sağlayıcı üçüncü kişilerle paylaşılmasına açık rıza izni veriyorum.